Workshops/lezingen 3 april 2018

WORKSHOPS 3 april 2018

workshop 1 : Muziek met kleuters!

Marjanka van Maurik

Een inspirerende workshop om muziek te maken en te beleven met kleuters. Omdat ze veel meer kunnen dan je zou denken, omdat ze er ontzettend van genieten en omdat je dan ongemerkt een grote bijdrage levert aan hun taal-, de sociaal-emotionele en de cognitieve ontwikkeling. Omdat het zorgt voor een goede sfeer in je groep en je er vrolijk van wordt.
Een workshop vol muzikale ideeën om de volgende dag meteen mee aan de slag te gaan!

 

workshop 2: Bildung voor de les van morgen

Roos van Amstel

De Bildung Academie gelooft in onderwijs dat uitgaat van de mens als geheel. Onderwijs dat leerlingen leert om zich actief en bewust te verhouden tot zichzelf, de ander en de wereld. Door naast aandacht te besteden aan de kritisch analytische houding, leerlingen ook te laten oefenen in empathie, expressie en ethiek. Door hen uit te dagen om naar buiten te gaan en hun eigen waarheid continu te bevragen. Door hen niet alleen te laten luisteren, maar hen vooral ook te laten uit proberen en doen.

In deze workshop ga je aan de gang met de vraag hoe je Bildung werkbaar maakt in de dagelijkse onderwijspraktijk. Je krijg praktische handvatten aangereikt, waarna je samen met mededocenten op onderzoek gaat naar wat het beste werkt voor jou. Aan het einde van de workshop kom je tot concrete acties, direct toepasbaar in de les van morgen.

 

workshop 3: Waarom doen we dit eigenlijk mevrouw?

Dieke Havinga

We werken bij het vak Engels veel vanuit leerdoelen en succescriteria. Voor alle vaardigheden (lezen, spreken, schrijven, luisteren) heb ik uitgewerkt hoe dat is vormgegeven in de 4e klas.

In mijn workshop neem ik je mee in het waarom en hoe van werken vanuit leerdoelen en succescriteria, laat ik zien hoe dat werkt in mijn klaslokaal en als er tijd is kun je hier zelf mee aan de slag voor jouw vak. Deze workshop is zeker niet alleen boeiend voor talendocenten!

 

workshop 4: Leaphy Project

Olivier van Beekum en Roeland Smith

Leerlingen laten beleven dat ze waardevol zijn voor anderen, dat kennis delen en anderen daarmee kunnen helpen ontzettend gaaf is! Robotica is hierbij een dankbaar middel, het is relevant om hier iets van te weten en leerlingen werken graag met robots.

Olivier van Beekum en Roeland Smith laten aan de hand van het robotje Leaphy zien hoe leerlingen en docenten snel thuis kunnen raken in de wereld van robotica en coderen. Een robot als leermeester in logisch denken en problemen oplossen. Een middel om leerlingen samen te brengen, te laten leren van elkaar, te oefenen in leiding geven, plannen en organiseren.  Meer weten? Kom naar de Meetup op 3 april!

 

workshop 5: Kritisch denken

Daan van Riet

Daan van Riet is programmaleider van het Expertisecentrum Kritisch Denken, onderdeel van het ROC Midden Nederland. Daarnaast is hij docent filosofie in het (v)mbo. Hij doet samen met een team onderzoek naar hoe de ontwikkeling van kritisch denken het beste te begeleiden. Ook geeft hij aan onderwijsorganisaties advies en traint hij docenten(teams). Deze workshop bestaat uit het delen van onderzoeksresultaten, uitleg over het verschil tussen kritisch denken en bildung/filosofie en u beleeft enkele kant-en-klare werkvormen die te gebruiken zijn. U krijgt antwoorden op:
– Waarom is kritisch denken zo aan de hand?
– Een leerling kan kritisch denken… en dan?
– Hoe verhoudt kritisch denken zich tot andere 21e eeuwse vaardigheden?
– Ik ben docent, dan kan ik toch kritisch denken?

 

Aanmelden voor deze avond kan hier.